пошук

Методична робота

Опис досвіду
Упродовж життя люди мріють про щастя, добробут, духовне та земне багатство, здоров’я. Є безліч життєвих рецептів. Але найбільш заповітна таємна мрія кожного з нас – бути вічно молодим. Існує рецепт вічної молодості: «Щоб бути вічно молодим – твори, бо творчість – сила, яка надихає на добро і дає людині крила». Творча праця вчителя й учня спонукає до спілкування іноземною мовою.
Специфіка навчання німецької мови в умовах сільської школи визначається значною мірою неординарністю колективу учнів, недостатньо високою мотивацією вивчення німецької мови. Учителеві доводиться одночасно розв’язувати цілий комплекс завдань: ліквідувати прогалини в знаннях деяких учнів, підтримувати інтерес до вивчення німецької мови і підвищувати мотивацію навчання в усіх учнів класу.
Сучасний урок німецької мови вимагає використання інноваційних технологій, що забезпечує підвищення ефективності навчального процесу, гарантують досягнення запланованих результатів.
Досвід показує,що використання інтерактивних методів навчання допомагає учням бути демократичними і доброзичливими у спілкуванні з іншими людьми, критично мислити, приймати зважені рішення. Тому завдання вчителя німецької мови вбачаю в наближенні навчальної ситуації на уроці до умов сучасного життя.
З метою розвитку інтересу до вивчення німецької мови урізноманітнюю форми і методи роботи, застосовую інноваційні технології, добираючи найефективніші до певного типу уроку. Активно використовую парну та групову форми роботи, які розвивають навички співпраці, виховують почуття товариськості, прагнення не підвести друзів.
Особливо ефективними в цьому плані є вправи ігрового характеру. В умовах сільської школи вони мають особливий педагогічний зміст,їхні функції розширюються. Вони дають можливість здійснювати диференційований підхід до учнів, залучати кожного школяра до роботи, враховувати інтереси, нахили, рівень підготовки з мови. Гра дає можливість підтримати роботу кожного учня протягом усього уроку, знімає втому,ліквідує дефіцит спілкування німецькою мовою.
Вправи ігрового характеру збагачують учнів новими враженнями, надають відтінку емоційності їхньому мовленню, активізують словник, виконують розвивальну функцію. Таким чином, урок перетворюю на жвавий діалог, обмін інформацією, девізом якого є «Граючись – навчаємось, навчаючись – граємо».
Ігри допомагають засвоювати і систематизувати знання, формувати граматичні знання, лексичні та фонетичні навички, розвивати всі види мовленнєвої діяльності(говоріння, аудіювання, читання, письмо), стимулюють мимовільне запам’ятовування мовного матеріалу, забезпечують комунікативну спрямованість навчального процесу. Вони активізують навчально – пізнавальну діяльність учнів,  підвищують інтерес до занять, підсилюють позитивний емоційний фактор, сприяють створенню позитивного мікроклімату в класі, розвивають почуття товариськості, колективізму, допомагають подолати сором’язливість, усунути мовні бар’єри , знімають втому.
Досвід роботи підтверджує важливість використання ігрової форми навчання на уроках німецької мови. У своїй роботі спираюсь на активне залучення учнів до навчальної гри з метою засвоєння мовного матеріалу. Слід зазначити, що в навчальному процесі найбільший ефект дає систематичне використання ігор.
Працюючи в школі та ознайомлюючись із роботами науковців (Ф. Рабле, Д. Локка, Ж. Ж.Руссо, Фребеля, К. Д.  Ушинського, Г. С. Селевко, Я. А. Коменського, Н. Ф. Бориско,Н. О. Красовської),  вивчаючи досвід колег, переконалася, що ефективне вивчення іноземної мови  можливе лише за умов використання цікавих для учнів видів робіт. Ігри  та ігрові вправи сприяють якісному засвоєнню лексичного, граматичного, фонетичного матеріалу, розвивають навички читання, аудіювання, говоріння, письма). Використовуючи елементи змагання на уроках, формую логічне мислення, підвищуючи ініціативність і активну діяльність учнів, стимулюю позитивні емоції,виховую інтерес до вивчення німецької мови.
Плануючи ігрову діяльність учнів на уроках німецької мови, дотримуючись основних вимог до проведення ігрових вправ спрямовую на реалізацію мети уроку, добираючи практичні завдання, посильні для кожного учня; дотримуючись часу, відведеного на їх проведення (10 – 12 хв.),  використовую різні форми (усні або письмові, колективні чи індивідуальні), надаючи перевагу усним колективним формам роботи.
Усі учні однаково активно беруть участь у виконанні завдань. Правила гри і критерії оцінювання на уроках визначаю чітко й однозначно. Оцінювання виконаних ігрових вправ,що проводяться у формі змагань, є відкритим для учнів, кожен бачить свій результат.
Основна функція гри полягає в тому, що вона є засобом навчання, розвитку і виховання. Я намагаюся застосовувати змістовні ігри, які сприяють розвитку мислення, кмітливості,уяви, добрих почуттів.
До уроків добираю ігри,різні за призначенням: лексичні, граматичні, фонетичні, а також для розвитку читання, аудіювання та письма. Так для вивчення нових граматичних конструкцій використовую ігри «Найкращий математик», «Відшукай слова», «Утвори речення», «Відшукай помилку», «Хто знайде пару», «Хто напише найбільше слів», «Що зайве», «Літери загубились», «Антоніми», «Іменник – прикметник», «Утвори нові слова», кросворди, ігри пантоміми, лялькові ігри.
Для розвитку говоріння, читання,аудіювання та письма добираю ігри, враховуючи особисті інтереси учнів і максимально індивідуалізую ігрові завдання. Мовленнєві уміння формую в іграх «Річка», «Ігри –загадки», «Чи знаєш ти цю людину?», «Хто це?», «Що це?», «Найкращий кухар», «По колу», «Асоціації», «Професії». Рухливі ігри («Давайте познайомимось!»), спрямовую на розв’язання комунікативних завдань. У ході їх проведення намагаюсь залучити всіх учнів класу. Фонетичні ігри вважаю незамінними на початковому етапі навчання. Вони значно полегшують засвоєння учнями  звуків німецької мови. Під час їх проведення найчастіше використовую ігри з м’ячем, «Напиши!» , «Намалюй», ігри з картками, ланцюжок, загадки, рухливі ігри.
Для проведення лексичних ігор підбираю такі завдання , які б сприяли збагаченню словникового запасу учнів, робили їх мову виразною і образною, допомагали б учням вільно висловлювати свої думки німецькою мовою. Це  ігри з м’ячем «Чарівний м’яч мудрості», «Професій», «Продукти і речі», ігри – малюнки; письмові ігри «Половинка о половинки», «Кольори», «Хто більше», «П’ять слів», ігри для розвитку пам’яті «Пакування валізи», «Снігова куля», «Хто назве найбільше предметів»; рухливі ігри «Слова мають своє місце», «Що змінилось», «Хто народився в січні», ігри з картками «Кожне слово – на своє місце», «Прочитай речення вірно», ігри – загадки  - «Назви заголовок», «Знайди слова», «Лотерея», «Меморі», «Бінго», «Заповни таблицю».
Ігрові вправи підбираю враховуючи вік учнів. Для проведення ігор з молодшими школярами використовую різний цікавий інвентар (яскраві малюнки, м’ячі, іграшки, ляльки). На початковому та середньому етапі вивчення німецької мови використовую групові та парні ігрові форми роботи. Велике значення приділяю також  рольовим іграм. Вони передбачають елементи перевтілення учнів у представників певної соціальної групи, професії,забезпечують підвищення ефективності навчання, створюють умови для мовленнєвої діяльності учнів. Рольові ігри  допомагають реалізувати основний методичний принцип – комунікативну спрямованість навчання. Граючись, учні легко засвоюють певний лексичний та граматичний матеріал, сприймаючи його як гру, а не як завдання уроку.
Гра розвиває уяву, увагу, допомагає зняти втому, подолати сором’язливість, мовний бар’єр. Учні не бояться робити помилки, бо для них -  це просто гра. Рольові  ігри,які використовую на уроках: «Телефонні розмови», «В магазині», «Ми всі з одного міста,але з різних шкіл», «Журналіст», «В їдальні», «В театрі», «В бібліотеці».
У старших класах практикую використання ситуативних, граматичних та інтелектуальних ігор, ігор – домислів. Переконана, що чітку межу використання ігор для середнього та старшого віку учнів визначити неможливо. Головне,щоб ігри відповідали змісту, темі уроку, допомагали учням у засвоєнні навчального матеріалу, приносили задоволення в навчанні.
«Без гри немає і не може бути повноцінного розумового розвитку» - так говорив В. О. Сухомлинський. Використання у практичній навчальній діяльності рольових ігор,ігрових завдань та ситуацій забезпечує необхідні умови для вивчення німецької мови. Ігри, поряд з іншими методами, створюють ефективний комплекс навчання,  який допомагає учням засвоїти матеріал, навчає правильно використовувати його, дозволяє швидко й ефективно вивчати мову, а головне – навчити учнів учитись самостійно, цікаво та легко.
У своїй педагогічній діяльності використовую такі нескладні, але дуже ефективні правила:
1.               У будь – якій ситуації ставлюся до учнів по – дружньому.
2.               Ніколи не виявляю зверхність.
3.    Щиро цікавлюся учнями, їхніми проблемами, намагаюся спільно знайти вихід  зі скрутного становища.
4.               Шаную в учнях особистість.
5.               Навчаюся критикувати так, щоб не образити учня, вказую на недоліки віч – на – віч, уникаю прямої критики.
Кожний урок для мене – це пошук нових педагогічних прийомів, удосконалення мого професійного рівня у творчій співпраці з учнями. Хочеться працювати так, щоб учні завжди прагнули нової зустрічі зі мною і з найцікавіших  із предметів – німецькою мовою. Мені приємно відмітити, що німецька мова є улюбленим предметом багатьох учнів. Вони з нетерпінням чекатимуть урок німецької мови, бо:
           Урок  - це не сон, це дійсність і мрія.
           Це розвиток здібностей, фантазій, надій.
           Мислення та творчості, мудрості та гордості
           За дитячі таланти, які розцвіли
           В проектній роботі, в компютерній грі.
___________________________________________________

ІГРИ ДЛЯ ЗАСВОЄННЯ
ЛЕКСИЧНОГО МАТЕРІАЛУ


«Знайди друзів»
Допоможіть словам знайти друзів та знайомих. Учитель заздалегідь готує 2- 3 однакові комплекти карток (для 2-3 команд і. Один комплект складається із 20-30 карток із написаними на них антонімами. Картки перемішуються.

«Лексичний хоровод»
Слова у царстві Lexik святкують перемогу над злим карликом, паном Помилкою (Herr Fehler). Вони співають, веселяться, водять хороводи, і зовсім не прості, а чарівні Спробуйте взяти в них участь.
У грі беруть участь 2-4 команди. Учитель пише на дошці початок і кінець хороводу.
Наприклад: Nacht -... Nacht. Кожна  
команда повинна за певний час заповнити хоровод словами, початкові букви яких є буквами кожного попереднього слова (Nacht - Tag - Gans - Sand - drei - Igel - Lam­pe - Esel - Lamm - Mann - Nacht). Перемагає команда, хоровод якої є найдовшим.
Замість «хороводу» можна запропонувати учням «ланцюжок» слів. Наприклад, Tiger ………..      Katze.

«Кожному слову своє місце»
У грі беруть участь декілька команд по 2- 3 учні. Кожна команда отримує 4-6 великих карток із написаними реченнями. Деякі слова в них вирізані — це малі картки, які команда отримує окремо. Завдання кожної команди — вставити в речення потрібні слова.

«Слова-асоціації»
Пані Лексика (Frau Lexik) хоче провести тест, щоб виявити учня з багатою уявою. Він стане її помічником. Ведучий називає слово, до якого потрібно знайти всі асоціації, які воно викликає.
У грі беруть участь дві команди. Кожна по черзі називає своє слово. Перемагає команда, яка назвала найбільше слів-асоціацій.

«Подорож у царство мови»
Учитель запрошує учнів у царство Мови.
- Щоб подорожувати, треба бути уважним, бо злий карлик, пан Помилка (Herr Feh­ler), усюди розставляє свої пастки. Зараз ми побачимо, хто з Вас - найуважніший.
Учитель починає гру будь-яким речен­ням, яке можна ситуативно розширити. Учні по черзі повинні під­твердити висловлюван­ня учителя. Неуважний отримує штрафну картку і грає далі або вибуває з гри. Переможцем стає той, хто залишився, або той, хто не має жодної штрафної картки. Наприклад, ich reise gern.


«Лотерея»
Пані Лексика (Frau Lexik) проводить лексичну лотерею «Виграй подорож до царства мови». На картках написані декілька слів з однієї теми (по одному на кожній картці), наприклад: 5 видів транспорту, 5 видів  продуктів харчування, 5 назв меблів тощо. Картки перемішують. Учні по черзі беруть картки з лотерейної скриньки. Завдання  кожного полягає в тому, щоб якнайшвидше зібрати тематичні групи слів. Картки збирають за допомогою питань. (Hast du Verkehrsmittel /Lebensmittel/ Möbel?)
За кожну тематичну групу учень отримує 5 балів. Картку можна не віддавати, якщо зібрано вже три картки з тієї тематичної групи, про яку запитує інший гравець.
Грати можна парами або трійками. Гру можна ускладнити на останньому етапі – етапі контролю. Учні повинні назвати зібрані картки, перекласти їх на рідну мову, скласти з ними речення, додати до зібраної тематичної групи інші слова. Кожне додаткове слово дає один бал.

«Відшукай слова»
Учитель готує для 3- 4 команд учнів по 3—4 карт­ки, на кожній з яких - кіль­ка речень або окремих слів, що записані в суцільний ря­док. За сигналом учителя команди починають читати написане, розділяючи його на слова.
Наприклад, entschuldigungwiekommeichzuruni (Entschuldigung, wie komme ich zur Uni?). Перемагає команда, яка швидше розбила рядок на слова.

«Розсели мешканців»
Допоможіть пані Лексиці (Frau Lexik) розселити нових мешканців казкового царства Мови. Ведучий називає 4—6 об’єднаних тематично та ситуативно. Представники кожної команди називають родове поняття або тему. Хто перший дає відповідь, отримує бал. Перемагає команда, яка набрала найбільшу кількість балів. Наприклад, die Schule, das Mu­seum, das Wohnhaus, das Kino, das Kaufhaus, das Gebäude. Mathematik, Chemie, Literatur, Werken, Geographie, Sport, Lehrfächer.

«Здогадайся!»
Ти маєш добру пам’ять? Якщо ні, то її можна тренувати. І пані Лексика (Frau Lexik) допоможе тобі в цьому.
Учитель протягом 2-3 с показує учням малюнок із зображенням предметів, назви яких їм знайомі. Потім учитель забирає малюнок, а учні (якщо грають команди, то представники команд) називають предмети по черзі. Завдання можна змінювати, називаючи предмети, дії, фарби.

«Знайди відмінності»
Учитель вішає на дошці або роздає кож­ній команді по два малюнки. Предмети, зо­бражені на них, чимось відрізняються. За певний час гравці повинні назвати ці від­мінності.

«Моє родинне дерево»
Учні вдома розпитують батьків про родичів і виготовляють «родовідні дерева».
На уроці кожен повинен продемонструвати своє «дерево» та описати його. Усі слухають і рахують кількість родичів та поколінь.

«Найкращий кухар»
Виготовляють великі й маленькі картки. На великих — написані назви страв, а на маленьких — назви продуктів харчування для цих страв. Картки можна доповнити малюнками. Кожен гравець витягає велику картку - це та страва, яку він повинен приготувати. Ведучий бере по черзі маленькі картки, читає назви продуктів харчування і запитує, кому вони потрібні. Отримавши необхідні продукти, гравці «готують» страви. Вони по черзі розповідають, яку страву і для чого збираються готувати. Перемагає той, хто правильно «приготує» свою страву і зробить найменше помилок.

«Хто це?»
Ведучий описує якого-небудь учня в класі. Учні повинні відгадати, про кого йде мова. Перед проведенням гри доцільно скласти таку таблицю:
Gesicht: rund, oval, schmal, breit.
Nase: gerade, gebogen, lang, klein, spitz, platt, aufgestülpt.
Lippen: rot, dünn, voll, dick, schmal.
Augen: blau, grau, grün, dunkel, hell, groß, klein.
Kinn: rund, spitz, breit, kräftig.
Haar: kurz, lang, braun, blond, glatt, lockig.
Той учень, який відгадав, описує наступного однокласника і т.п. За кожну відгадку гравець
Переможці отримують цікавий текст етимології того чи іншого слова німецької

«Зламаний телефон»
Ведучий пошепки говорить кожному представнику від двох-трьох команд якусь новину, що зафіксована також у письмовій формі. Учні кожної команди повідомляють цю новину пошепки один одному. Останній гравець кожної команди записує те, що він почув. Записи гравців порівнюються з оригіналом. Команда, яка найточніше передала новину, отримує один бал. Наступний тур починають інші гравці. Кількість турів необмежена. Але починати і закінчувати кожного разу повинні інші учні.

«Магічна сімка»
Учні по черзі рахують, називаючи певні числа словами (Halt! Achtung! Stopp!). Це можуть бути числа із сімкою (7, 17, 27, 37, ...) або ті, що діляться на 7 (14,21, 28, 35,...). Той, хто помиляється, вибуває з гри.

Малюнок підказка
Учнів об’єднують у дві команди. Капітани команд отримують картки, на яких записані слова, словосполучення, ідіоми, вислови, які стосуються вивчених тем. Капітани по черзі малюють на дошці малюнок-підказку, який ілюструє будь-яке слово чи вислів з картки. Їхня команда упродовж 60-90 с повинна відгадати слово. За правильну відгадку команда отримує один бал. Якщо команда припустилася помилки, то шанс відгадати, що зображено на малюнку, отримує команда суперниця, яка першою набере 10 балів.

Загадай слова
Ця гра може бути командною, чи індивідуальною, залежно від кількості учнів у класі та рівня підготовки.
1.  Учитель виділяє учням кілька хвилин, щоб проглянути список правильних та неправильних дієслів, прикметників, іменників тощо.
2.  Учитель пише на дошці завдання («Was machen wir mit unseren Füßen»)
3.  Через 1 хв. учні повинні написати усі дієслова, що пов’язані з темою. (gehen, tanzen, laufen, springen, wandern)
4.  Учитель перевіряє списки. Кожне дієслово  оцінюють 1 балом.
5.  Далі учитель пише на дошці іншу тему («Was machen wir mit unserem Mund»). Гра триває.
Перемагає той, хто набрав найбільшу кількість балів.

Вгадай значення
    Учитель добирає кілька невідомих, складних слів, які мають велику кількість літер. Наприклад: Tonfilm….
    Без словника учні повинні написати визначення цього слова. Учитель зачитує вголос написані варіанти. Учні визначають найправдоподібніший. Якщо ніхто не вгадав, учитель зачитує правильне визначення. Гра розвиває уяву учнів та навички письма.
    Приклади слів: Schriftsteller (ein Künstler oder ein Mann, der Erzählungen und Romane schreibt), Tannenbaum (ein immer grüner Baum, den man zu Weihnachten schmückt), Oase (eine fruchtbare Wüstenstelle), E-Mail (eine Art vom Briefversand per Computer), atmen (Luft holen).

Передай м’яч
Для цієї гри вчитель заздалегідь готує тематичні картки і м’ячик. На початку гри учні сідають у коло, один учень тримає м’яч. Учитель вибирає картку і каже до учня: Nenne fünf Großstädte Deutschlands. Gib den Ball weiter!” Учень передає м’яч сусідові, називаючи 5 слів, які стосуються вказаної тематики. Якщо м’яч проходить коло і повер­тається до учня до того, як він закінчив називати слова, то учень вибу­ває з гри. В іншому випадку — вибуває той, хто тримав м’яча в мо­мент, коли закінчився перелік слів.
Тематика гри різноманітна: загально розвивальні теми, або ви­вчені напередодні.
Наприклад:
                 Deutsche Schriftsteller
                 Länder in Europa
                 Sportarten
                 Monate
                 Pflanzen
                 Obst
                 Möbelstücke
                 Süßigkeiten
                 Flüsse in Deutschland
                 Tiere
                 Deutsche Bundesländer
                 Städte in Deutschland

На уроках німецької мови можна використовувати принципи гри в «доміно», замінивши кісточки картками, а позначки на них — сло­вами або частинами слів. Кількість карток залежить від теми, кількос­ті гравців.
Темами «доміно» можуть бути слова та їх переклади, словотвірні префікси та суфікси, частини мови.


Дуель
До дошки виходять два суперники (дуелянти). Учитель показує учням класу картку, на якій записане секретне слово. Дуелянти не мають змоги бачити його. Вони по черзі називають ім’я одного учня класу, який промовляє слово-підказку, яка може допомогти відгадати секретне слово. Дуелянт, який відгадав слово, продовжує гру, а на мі­сце переможеного виходить учень, який дав останню підказку. (Бажа­но добирати слова, які мають багато синонімів чи антоніми).
Наприклад: sehen, gehen, nett, Weg, lachen, warm, Freund, richtig,
rufen, sauber.

Слово в слові
На дошці написані слова, які містять приховані слова.
Наприклад: Traum, Maus, Umfrage, Haus, Freund, Urlaub, Eis, mein, international. Tasche, froh. Nachbar, keine, Geschichte, Maler, Lehrer, Karte, klappen.
Перемагає той, хто знайде усі «сховані» слова.

Змійка
Для цієї гри потрібне ігрове поле (див. рис.) і гральний кубик. Учнів об’єднують у групи по 3-4 учасники. Учні по черзі кидають кубик і здійснюють ходи по клітинках. Капітан команди записує літери, які випадають учасникам. Коли один учасник дістанеться фінішу, то команди виконують наступне завдання: із зібраних літер складають якомога більше слів. Перемагає команда, яка складе більше слів.
Зірочка (*) означає будь-яку літеру, якої не бракує. Зірочкою ко­жна команда може скористатися лише один раз.
Бінго
Гру доцільно використовувати для повторення вивченої лексики. Учні у зошитах малюють бланк гри «Бінго».

















Учитель на дошці записує 25 слів. Учні вибирають 16 слів і вписують у бланк в довільному порядку. Учитель читає слова зі списку, а учні викреслюють прочитані слова зі своїх бланків. Перемагає учень, який першим викреслить чотири слова по вертикалі, горизонталі чи діагоналі. Гра триває до трьох переможців. Серед них влаштовують наступний конкурс для визначення абсолютного переможця гри: учні читають та перекладають слова, а вчитель контролює правильність виконання  завдання. Можна запропонувати учням скласти речення, дібрати синоніми до закреслених слів тощо.

Монстри
Гру доцільно проводити для закріплення лексичного матеріалу з тем «Тварини», «Частини тіла». Учнів об’єднують у 2 команди. Учитель пропонує намалювати частини тіла різних тварин (наприклад: «Male Katzenaugen, einen Elefantenkopf, eine Löwenmähne!»). Учасники гри від кожної команди біжать до дошки й виконують завдання.  Далі  малюють наступні представники команд. Останні учасники від кожної команди повинні домалювати «монстра» і дати йому кличку.

Тренуй пам’ять
І.  Учнів об’єднуються у 2 команди. Кожна команда отримує тему (наприклад: der Sommer і der Winter).
Завдання №1. Команди записують якомога більше слів на дану тему.
Завдання №2. Учасники гри повинні перекласти слова команди-суперниці українською мовою. Якщо суперники припускаються помилки, або зволікають з відповіддю, то втрачають один бал.
ІІ. На дошці записані 18-20 слів, які стосуються вивченої теми. Учні упродовж 30 с запам’ятовують слова. Дошку закривають. Учні з пам’яті повинні відтворити слова. Переможе той, хто пригадає найбільшу кількість слів.

Поле чудес
Гра аналогічна до популярної телепередачі. На дошці, відповідно до кількості букв загаданого слова, подані клітинки. Ведучий зачитує визначення слова, учні по черзі називають букви, вписують їх у клітинки та відгадують слово.

Морський бій
     Учнів об’єднують у команди по 4-5 учасників (кораблі). Учні називають свій корабель, обирають капітана та стрільця. Капітани стоять першими, далі шикується їхня команда, останнім стоїть стрілець. Учитель визначає тему «поєдинку», наприклад: Haustiere, Transportmittel, Bücher, Möbel, Färben. Учні упродовж 1-2 хв пригадають слова б які стосуються цієї теми.
     Учитель називає корабель, який розпочинає гру. Капітан і його команда «відстрілюються» (називають по черзі слова із заданої теми). Коли черга доходить до стрільця, він промовляє назву іншого корабля, команда якого починає «відстрілюватися». Слів повторювати не можна.
     Якщо капітан зволікає з відповіддю (понад 2 с.), його команда не знає слів чи повторює слово, або називає корабель, що уже «відстрілявся», то корабель «тоне», а його команда приєднується до команди іншого корабля.
     У наступному турі гри вчитель міняє тему. На останньому етапі залишається 2 команди, які виборюють абсолютну перемогу.

Гра в антоніми
     По класу швидко передають м’яч чи м’яку іграшку. Вчитель промовляє слово і каже «Стоп!». Учень, у чиїх руках у той момент була іграшка, називає антонім до слова. За правильну відповідь гравець отримує бал. Гра триває. Перемагає гравець, який набрав найбільше балів.
     Наприклад: Warm – kalt; hell – dunkel; oben – unten; hoch – klein; stark – schwach; alt – jung; gut – schlecht; Freund – Feind; verlieren – finden; leben – sterben; aufmachen – zumachen; neu – alt.

Учитель пропонує учням тему (Наприклад: Sport und Spiele”) і називає будь-яке слово, що стосується цієї теми. Учні по черзі назива­ють слова, які починаються останньою літерою попереднього слова: Hockey Yacht Tennis SchwimmennationallaufenNetz. Букви, які зрідка вживаються, до уваги не приймають. Якщо слово за­кінчується такою буквою, то для наступного слова використовують передостанню букву. Відповідати потрібно швидко. Хто не зможе діб­рати потрібного слова або назве слово, що не стосується теми, вибуває з гри. Перемагає той, хто залишиться у грі до її закінчення.

Учням пропонують слова, до яких потрібно дібрати слова- асоціації, що починаються літерами основного слова.
Наприклад:
Wind
Irdisch
Nordpol
Tannenbaum
Eis
Reif

Пантоміма
Учнів об’єднують у 2-3 групи. Представник кожної групи отри­мує картку з реченням, що містить вивчений граматичний чи лексич­ний матеріал. У реченні підкреслено кілька слів, які обов’язково слід відгадати. Учень жестами та мімікою передає, про що йдеться у ре­ченні, а його група намагається відгадати речення. Інші групи можуть пропонувати свої варіанти відгадок.

Вінегрет
На дошці написані слова, літери у яких перемішані. Учні повинні розпізнати слова та записати їх у зошити. Перемагає той, хто правиль­но напише всі слова. Для спрощення завдання вчитель вказує тему, до якої можна віднести слова.
Приклад завдання:
Beruf und Arbeit: zart, achktrite, reeklterik, oadslt, iiplozts, lhrree, chimaenkier, hcok, eeklnr, oeossfprr, eierschnd.
(Arzt, Architekt, Elektriker, Soldat, Polizist, Lehrer, Mechaniker, Koch, Kelner, Professor, Schneider.)

На дошці написані назви кольорів. Учні добирають якомога більше слів, пов’язаних з певним кольором.
Наприклад:
SCHWARZ: die Kohle, der Kaffee, der Tee, der Panther.
WEISS: der Schnee, der Schneeball, der Zucker, Weihnachten, die Wolke, der Zahn, das Eis, der Winter, die Wand.
GRÜN: das Gras, der Gurke, der Baum, die Schlange, der Frosch, die Oliven, die Flasche, der Busch.
GELB: die Zitrone, das Gold, die Sonne, der Mais, der Weizen, die Blume, das Heu, die Birne
BLAU: der Himmel, das Meer.
ROT: das Blut, die Tomate, die Kirsche, die Erdbeere, der Wein
BROWN: der Bär, das Haar, die Schokolade.
ROSA: die Wassermelone, das Schwein.
GRAU: der Wolf, die Maus, die Ratte, das Haar.
ORANGE: die Orange, die Karotte, der Kürbis.
Перемагає той, хто запропонує більше слів

Учням пропонують тему (Schulfächer, Berufe, Tiere, Möbel, Kleidung, Wetter, Charakter), на яку упродовж 1,5—2 хв вони повинні написати якомога більше слів. Учні по черзі зачитують слова. Якщо слово повторюється, то його викреслюють. Перемагає той, у кого залишиться більше слів.

На дошці написані слова, у яких бракує перших 2-3 літер. Учні дописують початки слів. Перемагає той, хто першим впорається з завданням.
Наприклад:
1.             ...r, ...ll, ...rte, ...п. (То)
2.             ...se, ...riante, ...ter. (Va)
3.             ...sik, ...tter. (Mu)
4.             ...mmel, ...mpete, ...st, ...pen. (Tro)

5.             ...n, ...tel, ...chmal, ...del. (Man)

ІГРИ   ДЛЯ   ЗАСВОЄННЯ
             ГРАМАТИЧНОГО   МАТЕРІАЛУ

«М’яч множини»
Учні стають у коло. Учень, який починає гру, називає іменник в однині й передає м’яч другому учневі, який повинен назвати цей іменник у множині. Якщо відповідь неправильна, учень вибуває з гри, якщо правильна - називає інший іменник.

«Заповни таблицю»
Кожен гравець виготовляє для себе таблицю:

Буква
Дієслово
Іменник
Прик­метник
В
bauen
Brief
bunt


Ведучий промовляє алфавіт (про себе). Хтось із групи каже «Stop!», і ведучий називає вголос букву. Учні швидко заповнюють таблицю словами, які починаються цією літерою. Той, хто написав першим, каже «Stop!», і всі зупиняються. За кожне правильне слово - один бал.

«Чарівна квітка»
Грає дві (або більше) команди. Кожна отримує комплект «листочків від квітки» з різними граматичними формами, які потрібно правильно підібрати за ознаками, написаними на картці, що зображає серцевину квітки.















«Доміно»
Учні складають речення з дієсловами, написаними на доміно. (Принцип «доміно»).
«Побудуй речення»
У грі беруть участь 2-4 команди. Для них учитель заздалегідь готує картки з написаними на них словами одного речення чи прислів’я. Кожна команда отримує набір карток із різними реченнями однакової складності. Капітани команд розподіляють картки серед гравців. Після сигналу вчителя команди повинні вишикуватися у потрібному порядку. Передавати картки з рук у руки заборонено. Перемагає та команда, яка зробила це швидко і правильно.

«Детективи»
Грають у групах по два учні. Кожна пара отримує картку з 10 різними словами - іменниками, дієсловами, прикметниками тощо. За визначений час кожна пара учнів повинна скласти усну невелику розповідь з усіма словами. Історії розповідаються по черзі. Журі вибирає 2-3 найкращі.
Готуючи гру, вчитель використовує готову історію (анекдот, жарт, розповідь) і вибирає з неї ключові слова та вирази. Це дасть змогу учням швидше і краще скласти зв’язний текст.

«Хто допоможе?»
Для цієї гри потрібні картки двох кольорів: червоного і зеленого. Кількість карток однакова. На червоних картках фіксуються складні ситуації, у яких потрібна допомога, а на зелених — різноманітні види допомоги. Зміст висловлювань на всіх картках обмежується однією темою. Кожний гравець отримує 4- 6 карток різного кольору. Завдання кожного полягає в тому, щоб за допомогою правильно поставлених запитань «наловити» якомога більше карток. Якщо запитання «влучило», то гравець, який дає пораду, має віддати свою зелену картку за порадою. Виграє той, хто найшвидше одержить допомогу з усіх своїх проблем.

Червоні картки
Arabisch lernen
in Physik die Kasse nachholen
eine Zwei in Russisch verbessern

Зелені картки
die Fremdsprachenkurse besuchen

um Nachhilfe bitten
sich besser auf den Unterricht vorbereiten

Що? Де? Коли?
Усім відома телевікторина «Що? Де? Коли?». Сьогодні ми проведемо класний тур цієї вікто­рини і визначимо переможців.
Утворюються 3-4 команди, учитель за­здалегідь готує запитання. Усім командам пропонується одне запитання. Відповідає та команда, яка першою має відповідь. Перемагає команда з найбільшою кількістю балів.    

Гру варто проводити під час вивчення Präsens Indikativ.
Учитель об’єднує учнів у групи по 5-6 гравців. Кожен учасник упродовж визначеного часу повинен описати дії, які він виконує щодня, у неділю, лише влітку тощо. У групах  учні читають  речення вголос, викреслюють ті, що повторюються. Представники груп розповідають про свою групу.
     Наприклад:
Vira sieht nie fern. Sie spielt jeden Tag Gitarre.
Dmytryk geht sonntags ins Schwimmbad.
Визначаючи групу-переможця, підраховують кількість правильно побудованих речень.

Хто виживе
    Гру доцільно проводити для закріплення правопису слів. Перед і рою вчитель добирає кілька слів, у яких учні зазвичай припускаються помилок.
Учні шикуються в ряд. Учитель промовляє слово. Перший учень промовляє першу літеру (як вона позначається у алфавіті), другий — другу, допоки не буде вимовлено усе слово. Той, хто припускається помилки, вибуває з гри. Учні, які залишилися, починають спочатку. Останній учень повинен промовити слово правильно і скласти з ним речення. Гра триває допоки не залишиться один учень, який «вижив». Він отримує приз, про який варто потурбуватися заздалегідь.

Луна
Учитель промовляє правильні дієслова, а учні, добавляючи закін­чення ~te, називають їх другу форму (Präteritum). Якщо вчитель називає неправильне дієслово, учні повинні промовчати. Той, хто помил­ково додасть до неправильного дієслова закінчення -te, вибуває. Пе­ремагає той, хто залишився у грі.
Приклад завдання: sagen, machen, putzen, kommen, spielen, anziehen, laufen, lernen, lesen, wissen, rechnen, malen, sprechen, lieben, leben, planen, reparieren, schreiben, haben, übersetzen, waschen, sehen, essen, wiederholen, reisen.

Поєднай час і дію
Для цієї гри потрібен годинник із циферблатом і малюнок із зо­браженням сонця та місяця. Учитель об’єднує учнів у 2-3 команди. Учитель демонструє годинник, на якому стрілки показують певний час та один малюнок. Учасник однієї команди каже, котра година і що він робить у цей час.
Наприклад:
Es ist sieben Uhr zehn Minuten. Ich stehe auf.
Учитель на дошці записує використане у реченні дієслово у фор­мі інфінітива (aufstеhen), а команда отримує бал. Учитель змінює час на годиннику і малюнок. Гру продовжує команда-суперниця Забороняється використовувати слово, записане на дошці. Команда яка не може скласти речення чи використовує слово, записане на дошці, пропускає хід. Перемагає команда, яка за визначений час отримала більше балів.

Що малює вчитель
Учитель малює на дошці картину. Після кожного нового елемен­та учні намагаються відгадати, що буде зображено на малюнку.
Наприклад: Wird es ein Baum sein? Wird es ein Regenschirm sein?
Перемагає той, хто першим здогадався, що малює вчитель.

Бюро знахідок
Гру доцільно проводити, щоб закріпити навички вживання присвійних займенників.
На столі лежать різні предмети, що належать учням класу. Один учень – працівник бюро знахідок. Його обов’язок — знайти власни­ків загублених предметів. Учні по черзі підходять до нього й описують свою загублену річ.
Наприклад:
Ich habe mein Deutschbuch verloren.
Ist es alt, zerrissen und mit Flecken?
Nein, das ist nicht mein Buch. Mein Buch ist sauber und neu.
Ist es dein Buch?
Ja, es ist mein Buch.
Гpa триває допоки не знайдеться власник кожної речі.

Лото
Учитель для гри в лото заздалегідь готує чисті картки та картки з числами.
Приклад картки для гри в лото:

45


11
90
6

63

37
78
84

25


72
51
59

21

16

3

Ведучий тягне з коробки чи мішечка картку й німецькою мово називає число. Учасники, які мають картки з такими числами, накривають їх чистими картками. Перемагає той, хто першим закриє буд-які три рядки.
Картки можна використовувати і для інших завдань. Наприклад, хто першим назве суму чисел у другому, або п’ятому рядках; хто швидше до чисел першого стовпчика добере порядкові числівники запише їх на дошці.

Хто уважніший
1.      Учитель заздалегідь готує дві картки: одну зі знаком «+ (плюс), іншу — «-» (мінус). Учитель називає число і показує одну картку. Якщо це «+», то учень повинен назвати наступне число, якщо ж  «–» — то попереднє.
2.  Учитель пропонує порахувати до 40, пропускаючи числа, кратні 5, або 3, чи порахувати у зворотному порядку, пропускаючи парі або непарні числа.
Таку ж гру можна грати у колі, промовляючи замість кратних чисел слово «Punkt». Хто забуде це зробити, вибуває з гри. Перемагаючи учні, які залишаться у грі, що триває 3-4 хв.
3.  Учитель об’єднує учнів у дві команди. На дошці німецької мовою у два стовпці написані числівники. Учитель промовляє їх українською мовою, а учні на дошці викреслюють названі числівники.
Інший варіант гри: на дошці написані стовпці чисел, учитель промовляє німецькою мовою числівники, а учні викреслюють відповідні числа.

Знайди помилку
Учитель об’єднує учнів у групи по 3-4 осіб у кожній. Учасникам гри він показує картку, на якій написане речення з граматичною помилкою. Упродовж 30 с потрібно знайти помилку.
Якщо ніхто з учасників першої команди не впорається за 30 с і завданням, картку передають наступній групі учнів. Та команда, як впоралася із завданням, залишає картку собі. Перемагає група, як збере найбільше карток.

Учитель пропонує тему. Один учень промовляє перше слово речення. Наступний  — друге слово, яке продовжує речення. Гра триває доти, доки хтось не промовить слово, що граматично чи синтаксично недоречне. Клас обговорює помилку. Якщо повне речення утворене  без помилок, наступний гравець каже «Zeit» і починає нове речення новим словом. (Гра триває в швидкому темпі). Гра допомагає тренувати лексичний запас учнів.

Учителі, об’єднує учнів у невеликі групи-команди, у яких учас­ники упродовж визначеного часу задають питання до тексту, який прочитали заздалегідь (наприклад, як домашнє завдання). Після того одна група запитує іншу. Якщо відповідь правильна і своєчасна (зале­жно від рівня класу час, за який потрібно відповісти, визначає учитель),  то команда, яка відповідала, отримує бал. Якщо ж ні, відповідає команда, що запитувала і отримує бал, що запитувала, і отримує бал. Перемагає команда, яка упродовж визначеного часу  визначеного часу отримала більше балів.

У грі беруть участь усі учні класу. Один учень виходить із класу,  а інші домовляються, кого з присутніх учнів вони характеризуватимуть. Учень повертається в клас і запитує: Wenn diese Person Obst wäre» (Tier, Pflanze, Auto,Jahreszeit, Stadt, Land etc.), was für ein Obst (Tier, Pflanze, Auto, Jahreszeitfruit, etc.) könnte sie sein?
Один з учнів відповідає: Wenn sie ein Tier wäre, wäre sie  Katze.)
Після 4-5 відповідей на запитання учень, який запитує, повинен сказати, про кого з однокласників йдеться.

Учитель розпочинає гру, вживши речення нереальної умови. Учні повинні продовжувати розповідь, вживаючи лише умовні речення і »тичин мінуючи трансформовану частину попереднього речення.
Наприклад:  Wenn ich ein Auto hätte, würde ich nach Lviv fahren.
Wenn ich nach Lviv fahren würde, würde ich da viele Souvenirs kaufen. Wenn ich viele Souvenirs kaufen würde, würde ich sie meiner Mitlief schenken. Wenn ich sie meiner Mutter schenken würde, würde sie mir Schokolade geben. Wenn ...
Гравці, які не можуть продовжити розповідь, вибувають із гри.

Ігри для навчання говоріння
«Ми шукаємо пару»
Кожен гравець отримує картку з частиною речення. По команді потрібно знайти другу частину речення.

«Коли відправляється мій поїзд?»
Для проведення гри потрібні дві команди «подорожуючи», які вибирають по одному учню в довідкове бюро. Кожен гравець підходить до довідкового бюро і запитує про час відправлення його поїзда. Працівник бюро відповідає, а учень повинен записати час (або виставити на годиннику). Якщо він помиляється, то вибуває з гри. Перемагає команда, яка в більшому складі відправляється в подорож.

«Загадки»
Щоб потрапити до володінь пані Лексики (Frau Lexik), треба відповісти на три запи­тання або відгадати три загадки. (Запитання та загадки можна задавати з використанням зорової опори.) Переможець може бути індиві­дуальний або командний.

«Що змінилося?»
На столі лежать різноманітні предмети або їх зображення. Учень запам’ятовує їх і відходить від столу. Ведучий змінює щось, додає або забирає предмет чи малюнок із його зображенням. Гравець повинен відгадати, що змінилося на столі.

«Будь уважним!»
У царстві Мови на вас чекає багато перешкод, які створює пан Помилка (Herr Fehler). Щоб уникнути їх, ви повинні бути хитрішими від нього. Іноді пан Помилка переодягається і прикидається другом паш Лексики (Frau Le­xik). Будьте спостережливими!
Від кожної команди грають три учні. Вони уважно роздивляються один одного протягом 2—3 хв, а потім розходяться і швидко щось змінюють у зовнішньому вигляді. Після сигналу ведучого «Passt aufвони знову підходять один до одного і називають зміни в одязі. За кожну правильну відповідь команда отримує один бал.
Наприклад:
-       Du hast jetzt ein Abzeichen.
-       Du hast kein Halstuch mehr.
-       Du hast jetzt ein Taschentuch.
-       Du hast kein Uhr mehr.

«Хто в колі?»
У царстві Мови-свято. Усі готують до нього пісні й танці. Учні стають у коло і співають пісню «Wer im Januar geboren ist». Ті, хто народився в січні, виходять у коло і танцюють. Далі всі разом знову співають пісню, змінюючи назви місяців. Текст пісні
Wer im Januar geboren ist
Tritt ein, tritt ein, tritt ein,
Er dreht sich einmal rund herum.
Und tanzt lustig und fein.
Trala lа-lа -la.
Trala la-la-la.

«Кольори»
Чи уявляєте ви собі життя без фарб? Одно­го ранку ми прокинулися і побачили, що все навкруги сіре. Усі фарби втекли. Нам треба їх повернути. А ось і печера, де вони заховалися. Спробуйте домовитися з Феєю фарб і поверну­ти втікачів.
Грають усі учні. Вони обирають Фею та її помічника. Інші учні отримують кольорові кружечки з паперу і виконують роль фарб. Учні по черзі підходять до Феї та її поміч­ника (тобто одночасно працює пара гравців) і просять Фею відпустити ту чи іншу фарбу. Фея запитує, для чого учневі потрібна та чи інша фарба. І, якщо відповідь її задовольняє, вона відпускає фарбу додому. Перемагає той учень, який зможе «повернути» найбільше фарб.

«Давайте познайомимось!»
Нас запросили на міжнародну зустріч зі школярами німецькомовних країн. Під час зустрічі проводиться конкурс на визначення найбільш комунікабельного учня.
Учитель розподіляє учнів за їх бажанням на групи: учні з України, ФРН, Австрії, Швейца­рії, Люксембургу та Ліхтенштейну. Кожний за допомогою вчителя виготовляв для себе візит­ну картку. Вдома кожен учень виготовляє таку кількість візитних карток, що дорівнює числу учнів у класі. Гру проводять на наступному уроці. За сигналом учителя учні підходять один до одного, знайомляться і обмінюються візитними картками.

«Відгадай
Претендент на звання помічника виходить із класу. Учні загадують який-небудь предмет, який вони начебто купили в магазині. Після цього учень, який вийшов з класу, поверта­ється і, ставлячи всім по черзі різноманітні запитання, намагається вгадати, що було ку­плено.
Wir waren gestern im Kaufhaus und haben etwas gekauft.
  In welchen Abteilungen wart ihr?
In der Konfektion, Schuhwarenabteilung und in der Sportwarenabteilung.

«Журналісти»
Грає увесь клас. Два учні (репортери) вихо­дять із класу. Учні загадують два слова, напри­клад: das Buch und der Ball. Коли репортери повертаються до класу, вони отримують по черзі завдання: провести репортаж із книгарні та зі спортивного майданчика. «Репортери» ведуть по черзі свої репортажі доти, поки не вимовлять згадані слова. Учні рахують, скільки секунд або хвилин знадобиться їм для відгадування слова. Учитель слідкує за помилками. Перемагає «репортер», який витратив найменше часу і зробив найменше помилок. Після цього змагання можна вести далі.
Варіанти гри
Ведучий загадує собі яку-небудь професію. Учні намагаються відгадати її за допомогою різноманітних запитань. Кількість питань доцільно обмежити (6-8). Той учень, питання якого допомогло відгадати професію ведучого, перемагав і став ведучим.
-   Heißt du viel?
-   Ja, ich reise viel.
-   Reist du allein?
-   Nein, ich reise nicht allein.
Учні не вгадали загадану професію. Ведучий дає відгадку:
Ich reise viel und nicht allein. Ich reise mit dem Flugzeug. Ich schreibe und ich kaufe nichts, denn ich bin kein Reporter und kein Geschäfts­mann. Ich bin Flugkapitän.

«Помічник Шерлока Холмса»
Пошукаємо помічника Шерлоку Холмсу. Він повинен добре володіти дедуктивним методом.
Клас ділиться на пари або трійки учнів. Кожна група отримує записку з яким-небудь реченням. Учні повинні швидко скласти діалог з цим реченням і виступити з ним. Той, хто відгадає, яке речення було написано в записці, отримує один бал.
-   Das ist aber zu viel!
-   Da kann ich nicht «nein» sagen.

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ЧИТАННЯ

Річка
Учнів об’єднують у 2-3 команди. Учитель пропонує прочитати текст, кожне речення якого – умовна кладка через річку. Щоб перейти на іншій берег «річки» слід правильно прочитати речення. Учасники команд по черзі читають речення. Якщо учасник припустився помилки, капітан команди повинен правильно прочитати речення. В іншому разі, учасник залишає команду. Перемагає команда, у якій усі учасники перейшли берег «річки».

Читай уважно
I.     Ведучий читає слово чи фразу з тексту, а учні повинні якнайшвидше знайти її в тексті й правильно прочитати речення з нею. Хто першим знайде та правильно прочитає потрібне речення, той стає ве­дучим.
II.     Учнів класу об’єднують у 2-3 команди. Кожна команда отри­мує свій текст для читання. За визначений час учні повинні ознайоми­тися з текстами. Учитель зачитує список слів, що були у текстах, а команди повинні записати лише ті слова, які стосуються їхнього текс­ту. Команда, яка правильно визначить усі слова, перемагає.
Щоб ускладнити завдання, учитель може замість слів продикту­вати їхні синоніми.
III.     Учитель пропонує учням розмістити малюнки відповідно до тексту, який вони щойно прочитали. Наступного разу проводить кон­курс на кращу ілюстрацію до тексту.

Учитель об’єднує учнів у 2 команди. Капітани команд виходять до дошки. За визначений час вони повинні написати якомога більше слів, які починаються однією літерою (наприклад, з j: Januar, Juni, Juli, Jacke, Jahr, jetzt, jeder, jung, Junge, ja). Учитель перевіряє правильність написаного і викреслює слова з помилками. Потім члени команди по черзі читають слова, що залишилися. Неправильно прочитані слова теж викреслюють. Перемагає команда, у якої залишилося більше пра­вильно написаних і прочитаних слів.

Прочитай без помилок
Учнів об’єднують у три команди. На столі лицьовим боком вниз лежать картки з уривками тексту (по три речення на картці). Предста­вники кожної команди по черзі вибирають собі картку і зачитують речення. За кожне правильно прочитане речення команда отримує один бал. Перемагає команда з найбільшою кількістю балів.

Перекладачі
Учитель, викликає до дошки двох учнів. Одному він пропонує прочитати невеликий текст, а іншому — перекласти його. Журі визна­чає, хто краще впорався із завданням.
Учитель пропонує учням прочитати невеликі тексти, у яких відсутні інтервали між словами, знаки пунктуації, великі літери . Спершу учні читають мовчки, а потім – уголос і перекладають українською мовою.
Приклад на тему «Пори року»:
1.  Imwinteristeskaltdietagesindkurzunddienächtelangesschneitoftunddleenleistmitschneebedectdieluftistreinundkaltderfrostiststarkbesondersimjaunarundfebruardiezugvögelsindnachwarmenländerngezogen.
2.  Imfrühlingerwachtdienaturvonihremlangenwinterschlafdietagewerdenlangdienächtwehtvomsüdendasgraswirdgrün.
3.  Imjuniistdersommerdadiesonnescheinthochimblauenhimmelsiegehtfrühaufundsehrspätunterimsommeristessehrwarmdieluftisttrockenimsommermachenvielemenschenurlaubsiefahrenansmeeroderinsgebirge.
4.  Endeaugustgehtdersommerzurneigeanfangseptemberistesnochwarmimherbstblühenastergeorginenchrysantemenundgladiolendiebauernarbaitenvislaufdenfelderndieblätterwerdengelbbraunoderrotundfallenab.

Учитель об’єднує учнів у 2 команди. Кожній команді він пропонує конверт з картками (по одній для кожного учасника команди). На картках написані слова та словосполучення, з яких потрібно скласти речення. З речень потрібно скласти текст і придумати до нього заго­ловок. Через 8-10 хв. команди зачитують тексти. Перемагає команда, яка швидше впоралася із завданням і виконала його правильно.
Приклади завдання:
1. Sehe, ich, fern, abends, gewöhnlich.
2. Frühstücke, ziehe mich an, ich, wasche mich, und.

Перевір свою пам’ять
    На дошці написаний невеликий текст (вірш). Учні по черзі читають написане, а вчитель щоразу витирає з дошки 2-3 слова. Учні продовжують читати текст, враховуючи витерті слова. Якщо учень забув, що було написано на дошці, він вибуває з гри. Перемагає той, хто запам’ятає весь текст (вірш).

ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК АУДІЮВАННЯ

Порівняй
На  дошці кріпиться картина (малюнок). Учитель описує картину, припускаючись помилок чи неточностей в описі. Учні повинні назвати усі невідповідності зображеного на малюнку й опису вчителя. За кожну зауважену невідповідність зараховують один бал.

Пізнай себе
Учитель робить словесний портрет учня. Наприклад: Es ist ein sehr nettes Mädchen. Es ist ein schönes Mädchen mit langen schwarzen Haaren und blauen Augen. Sie mag Deutsch und Geschichte. Ihr Hobby ist Lesen.
Учні повинні здогадатися, про кого з учнів ідеться. Хто здогада­ється, стає ведучим.

Малюнок
Гру проводять, коли вивчають частини тіла людини. Двоє учнів на дошці із зав’язаними очима малюють людину. Учитель чи ведучий диктує, що потрібно намалювати. Наприклад: Male einen Kopf. Male eine Hand.
За кожну правильно намальовану частину тіла учні отримують один бал. Перемагає учень, який отримав більшу кількість балів. До­датковий бал можна отримати за особливі художні здібності.

Слідопит
Учнів об’єднують у 2-3 команди. У класі заховано кілька пред­метів. Представник кожної команди за інструкцією вчителя (для кожного учасника індивідуальні інструкції для пошуку іншого предме­та) упродовж 1—1,5 хв повинен знайти якомога більше предметів.
Приклади інструкції: auf dem Lehrertisch; am Fenster; nicht weit von der Tür; unter der letzten Schulbank; auf dem Stuhl.
Перемагає команда, представники якої знайшли усі предмети згі­дно з інструкцією учителя.

Добери слова до тем
Гру варто проводити під час повторення кількох лексичних тем. Учнів об’єднують у кілька команд (відповідно до кількості тем). За­здалегідь учитель готує по 8—10 карток зі словами чи відповідними малюнками до кожної теми.
Наприклад:
Das Schulleben: die Geographie, das Examen, der Fach, das Wissen, der Aufsatz, die Bibliothek, das Lernen, die Stunde.
Meine Familie: die Schwester, der Ehemann, der Bruder, die Eltern, die Stiefmutter, die Tochter, die Verwandten, der Sohn.
Die Stadt: die Straße, das Museum, die Ampel, die Post, der Bus, der Laden, das Hochhaus, die Haltestelle.
Mein Haus: die Küche, die Garderobe, der Balkon, der Schrank, die Treppe, der Sessel, der Nachttisch, der Stuhl, der Tisch, der Gasherd.
Kleidung: die Bluse, die Hose, das T-Shirt, der Schal, der Rock, der Anzug, die Krawatte, der Pullover.
Ha початку гри усі картки перемішують. Учитель по черзі читає слова з карток (або демонструє малюнки), а учні за умови, що слово (малюнок) стосується їхньої теми, піднімають руки. Якщо команда правильно відреагувала на слово (малюнок), то вона отримує картку. Якщо відповідь неправильна, або жодна команда не віднесла слово до своєї теми, картку відкладають. Перемагає команда, яка збере більше карток зі словами чи малюнками до своєї теми.

Пісня в смужку
Клас об’єднують у 2-3 команди. Кожна команда отримує набір смужок паперу, на яких написано по рядку пісні. Учні двічі прослуховують пісню. З набору смужок вони повинні відтворити (скласти) піс­ню і проспівати її. Виграє команда, яка швидше впоралася з завдан­ням.


ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ НАВИЧОК ПИСЬМА

Чи знаєш ти правопис?
На дошці написано 20-25 слів. Деякі з них містять помилки. Учні повинні помітити помилки та у свої зошити записати слова правильно. Перемагає той, хто першим помітить усі слова з помилками та прави­льно їх напише у зошиті.
Учнів об’єднують у 2-3 команди. Учитель диктує слова. Пред­ставники кожної команди по черзі записують їх на дошці. Команда, учасник якої правильно напише слово, отримує бал. Якщо слово напи­сане неправильно, то його може записати учасник іншої команди. Пе­ремагає команда, яка набрала більше балів (наприклад, 12).

Учитель зачитує слова, а учні складають з ними словосполучен­ня. Перемагає учень, який складе найбільше словосполучень.
Наприклад:
Das Buch ein Buch lesen, ein interessantes Buch, ein langweiliges Buch, ein altes Buch, ein neues Buch, ein Deutschbuch, ein schönes Buch, mein Buch, ein Buch kaufen, ein Buch schreiben, ein Buch übersetzen, ein Buch herausgeben...

Учнів об’єднують у 4—5 команд. Кожна команда отримує малю­нок. Упродовж 2-3 хв команда описує малюнок (тема, предмети, ко­льори тощо). Кожен учасник команди повинен записати хоча б одне речення. Потім команди обмінюються малюнками і повторюють завдання з іншим малюнком. Учитель показує малюнок і пропонує од­ній команді прочитати опис. За кожне правильне речення команда отримує один бал. Інші команди можуть доповнити опис, також отри­мують 1 бал за речення-доповнення. Перемагає команда з найбільшою кількістю балів.
Інший варіант гри — конкурс на кращі назви малюнків.

На аркушах паперу вчитель пише імена учнів і роздає учасникам гри, щоб вони описали одні одних. Після завершення роботи аркуші повертають учням, яких описували. Вони виправляють помилки в описі та зачитують роботи. Перемагає учень, чий опис однокласника найкращий.

Що це?
Учні описують шкільний день з точки зору будь-якого предмета, який є у школі (наприклад, парти, підручника, ручки тощо). Інші повинні здогадатися, про який предмет ідеться.
Наприклад: Die Schüler sitzen an mir während des Unterrichts. Aber manchmal kleben sie mir ein Kaugummi, wenn es ihnen langweilig ist.

Реклама
Учитель пропонує учням прорекламувати різні предмети та підкреслити їх необхідність.
Гра може бути командною. Учнів об’єднують у команди й оби­рають журі у складі 2-3 осіб. Учитель записує на дошці слово, а представник кожної команди повинен переконати присутніх, що це найважливіша річ у світі. За кожен вагомий аргумент команда отримує 1 бал. Члени журі можуть ставити запитання або заперечувати гравцям.

Ну і ну
На дошці міститься список із 10-12 слів. Завдання: написати історію, використовуючи ці слова. Кожен учень пише на окремому ар­куші перше речення і передає аркуш сусідові, який дописує наступне речення. У кожному реченні повинно бути одне слово зі списку.
Завдання можна ускладнити: слова нумерують, й усі повинні дотримуватися цього порядку.

Пізнай своїх друзів
Учитель заздалегідь готує анкету із запитаннями для учнів. На окремих аркушах учні записують повні відповіді на запитання. Учитель вголос зачитує відповіді. Учні повинні відгадати, хто є автором роботи.
ІГРИ ДЛЯ РОЗВИТКУ УСНОГО МОВЛЕННЯ

Моє ім’я
Учні сідають півколом. На стільці посередині сідає ведучий, який звертається до учнів:
"Ich habe meinen Namen vergessen? Wie heiße ich?”
"Ich glaube, du heißt Maxim.”
"Ich glaube, du heißt Ruslan.”
"Ich glaube, du heißt Arsen.”
“Vielleicht bist du Viktor.”
"Ich will Arsen sein”
Той чиє ім’я він назвав, стає ведучим і продовжує гру. Гра триває, допоки усі учні не матимуть нових імен.
Так само можна проводити гру про кольори, тварин, захоплення тощо.

Учень-ведучий сидить на стільці спиною до класу. Вчитель вка­зує на одного учня і запитує: Wie heißt du?” Учень відповідає: Ich heiße _____________”, називає своє ім’я, чи ім’я іншого учня. Вчитель запитує ведучого: Ist das __________?” Він відповідає: Ja, das ist er/sieабо Nein, das ist er/sie nicht”. Якщо відповідь правильна, то ведучий залишається на своєму місці, якщо ні — міняється місцем з уч­нем, якому вдалося його перехитрити. Учням дозволено змінювати голос.

Учень-ведучий зображує мімікою та жестами усе, що він викону­вав упродовж робочого дня. Інший учень озвучує усе, що жестами ві­дтворював ведучий.

Учнів об’єднують у дві команди. Учитель показує учням фраг­мент малюнка і пропонує учням відгадати, що на ньому зображено. Команда, яка відгадала, що зображено на малюнку, отримує бал. Інша команда, повинна за малюнком скласти речення, за що теж отримує бал. Перемагає команда з більшою кількістю балів.

Хто кращий
Учнів об’єднують у 2-3 команди. Учитель малює на дошці для кожної команди по 10 квадратів. Кожен квадрат — це завдання (пере­класти слово чи відповісти на запитання). Якщо команда правильно виконала завдання, то витирають один квадрат. Перемагає команда, яка витре з дошки 10 квадратів.

Мішечок
Учням по черзі зав’язують очі. Просовуючи руку в мішечок, вони беруть один предмет і, не витягаючи руки, повинні описати його і відгадати що це. Можна використовувати пластмасові іграшки (тварини, фрукти тощо).

Учні пишуть на аркуші паперу слово й нікому його не показують. Усі слова повинні стосуватися однієї частини мови, яку обирають заздалегідь. Учитель розповідає історію і, зупинившись, називає учня. Він продовжує історію, вживаючи своє слово, і називає іншого учня. Гра триває допоки усі учні класу доповнять історію. Далі учні нама­гаються відгадати, які слова на аркушах написали інші. Перемагає той, хто відгадає найбільше слів.

Закінчіть розповідь
Учнів об’єднують у команди по 2-3 учасники. Учитель зачитує учням початок розповіді. Кожна команда тягне картку, щоб визначити жанр, у якому писатиме продовження  історії (eine Komödie, ein Märchen, ein Poem, eine Kriminalgeschichte, eine romantische Geschichte). Для підготовки відводиться 5-7 хв. Команди зачитують свої розповіді та визначають переможців.

«Вигадай сам»
Учням пропонують вигадати й описати щось нове: страву,одяг,інтер’єр квартири, побутову техніку.
Учні зачитують свої розповіді. Журі визначає переможця.

«Гра в кубики» (Würfelspiel)
На ігровому полі написані дієслова в Infinitiv. Кожна сторона кубика відповідає займеннику. Учні по черзі кидають кубик, відповідно утворюють  Perfekt від кожного дієслова. Хто помиляється, повертається на попередню сторінку. Перемагає той, хто першим приходить на фініш.

«Rate mal
Учні отримують картки із зображенням різних професій. Учень повинен розповісти про цю професію, не називаючи її, а інші повинні вгадати, що це за професія.

Учитель об’єднує учнів у 2-3 команди. Кожна команда готує по три запитання для інших команд і називає літеру, яку заборонено використовувати у відповіді. Перемагає команда, яка відповість на всі запитання, не вживаючи «забороненої» літери.

Учні працюють у парах. Кожен учень отримує малюнок. Малюнки першого та другого учнів містять деякі  відмінності. Перший учень описує свій малюнок, а другий – уважно слухає. Він повинен знайти відмінності на своєму малюнку. Дозволяється перепитувати, уточнювати. Перемагає пара, яка швидше знайде усі відмінності.

Учитель викликає до дошки одного учня, який коротко розпові­дає про себе. Кілька речень не відповідають дійсності. Учні класу, за­даючи будь-які питання, повинні упродовж 2-3 хв визначити, що у розповіді є неправдою. Відповідати на запитання потрібно чесно. Пе­ремагає той, хто виявив неточності в розповіді.

Тварини
На дошці поданий список тварин. Учням пропонують обрати тва­рину, якою вони хотіли б бути. Учні складають кілька речень, опису­ючи свої враження про те, як вони проводять свій день у тілі тварини та про що думають. Інші учні відгадують, про яку тварину йдеться.

Учитель готує 20 карток з назвами різних місць. Учнів об’єд­нують у групи по 3-4 учасники. Один учасник кожної групи тягне ка­ртку і група готує невеликий діалог про це місце. Усі групи по черзі відтворюють свої діалоги, а інші групи повинні відгадати місце, де діалог відбувається.

Учні по черзі виходять до дошки і малюють предмети, значки, пишуть цифри, слова, що стосуються їхньої біографії. (Наприклад, цифри можуть вказувати не лише вік учня, а і його зріст, номер буди­нку, розмір взуття, а малюнками можна зобразити своє хобі, знак Зо­діаку, професії батьків, назву міст чи країн, які відвідали, назву місяця чи пори року в яку народився тощо).
Решта учнів за допомогою загальних запитань повинні дізнатися, яка інформація «зашифрована» на дошці.

Учитель пропонує учням назвати 20 імен, чисел у межах від 15 до 100 і професій, які він записує у три колонки. Наприклад:

Name
Alter
Beruf
Sandra
23
Lehrerin
Oleksii
52
Arzt
Victor
37
Mechaniker
Tamara
64
Rentnerin
...
...
...

Учитель пропонує вибрати 10 осіб зі списку, яких вони узяли б із собою на безлюдний острів, умотивувавши вибір. Потім серед 10 осіб потрібно вибрати 5 найнеобхідніших, згодом — лише 3, щоразу аргу­ментуючи свій вибір.

На дошці прикріплена картина. Учні повинні описати свої відчуття — тобто усе, що вони могли б чути, бачити, уявно опинившись у середовищі, зображеному на картині.
Наприклад, на картині зображений ліс.
Hören: das Vögel singen
Sehen: die Bäume, die Blumen, die Büsche, die Vögel, blauer Himmel
Ich kann necken: das Blumengeruch
Allfassen: ein Apfel
Fühlen: ein Igel
Інший варіант гри: на дошці написана назва теми.
Наприклад, die Ukraine, der Winter тощо.


1.  Учитель об’єднує учнів класу в 2-3 команди. Кожна команда отримує 26 карток, на яких написані літери німецького алфавіту. Учні повинні розмістити літери в алфавітній послідовності. Перемагає ко­манда, яка швидше впоралася із завданням і виконала його правильно.
2.  Учитель об’єднує учнів класу в 2 команди. У мішечку містять­ся картки, на яких написані літери німецького алфавіту. Учасники ко­манд по черзі дістають з мішечка картки. Учні повинні правильно на­звати літеру, написану на картці (1 бал за кожну правильно названу літеру) та розмістити свої 13 літер в алфавітній послідовності (ще 5 балів). Перемагає команда, яка отримала більше балів.
3.  Учитель об’єднує учнів класу в 2 команди. Від кожної команди виходить один учень і пара учасників починає гру за десять кроків від учителя. Учитель показує картку, на якій написана літера німецького алфавіту. Учні повинні назвати її. Якщо учень правильно називає лі­теру, він робить крок уперед. Перемагає учень, який швидше підійде до вчителя. Інший учень вибуває з гри, а в гру вступає наступна пара учнів. Перемагає та команда, у якій наприкінці гри залишиться більше гравців.
4.  У мішечку містяться картки, на яких німецькою мовою напи­сані слова. Учитель об’єднує клас у 3 команди, дістає з мішечка карт­ку і пропонує учням прочитати слово і назвати його по буквах. Ко­манда отримує 1 бал за кожне правильно прочитане слово. Перемагає команда, яка отримала більше балів.
5.  Кожен учень отримує одну або кілька карток з літерами. По черзі учні піднімають картку догори і запитують Was ist das?” Решта учнів хором називають букву.

Учитель об’єднує учнів класу в групи по 4-5 осіб. Кожна група отримує по два конверти. В одному конверті — картки, на яких зо­бражені друковані літери, а в іншому прописні. Учні повинні до друкованих літер дібрати відповідні прописні літери. Перемагає ко­манда, яка швидше впоралася із завданням і виконала його правильно.
Можна проводити схоже змагання, добираючи до великих літер відповідні малі літери.

Склади слово
1.  Учні отримують картки, на яких написані різні букви та буквосполучення. Учитель читає слово. Учні, які мають картки з відповід­ними літерами, виходять до дошки і складають це слово.
2.  Учитель об’єднує учнів у 2 команди. Кожна команда отримує набір карток, на яких написані літери німецького алфавіту. Учитель промовляє слово, а учні повинні його скласти зі своїх карток. За кожне правильно складене слово команда, що впоралася швидше, отримує один бал. Команда-суперниця повинна назвати усі літери, які містить це слово. Перемагає команда, яка отримала більше балів.

До цього конкурсу учитель готує учнів протягом усього періоду вивчення алфавіту. Кожен учень виготовляє персональну книжку, на сторінках якої міститься велика й мала літери, слово, яке починається цією літерою, та відповідний малюнок. Учитель проводить виставку учнівських робіт, або конкурс на кращу книжку “Das ABC”, результати якого оголошує на святі німецького алфавіту.

Учитель об’єднує учнів у 2 команди. У мішечку містяться картки, на яких написані літери німецького алфавіту. Гравець однієї команди дістає з мішечка картку. Він називає команді-суперниці 5 слів, у яких є літера, написана на картці (не обов’язково перша). Інша команда повинна відгадати літеру. Наприклад, якщо на картці написана літера М, то можна запропонувати такі слова: Name, Mutter, Nummer, man, Familie. Якщо команда відгадує літеру з кількох спроб, вона отримує бал, якщо ні — його отримує інша команда.

Ящички з абеткою
У класі вчитель розміщує 26 ящичків, на кожному з яких написа­на літера алфавіту. Протягом тривалого часу (наприклад, місяця) учні повинні наповнити ящички предметами (або зображеннями предметів), назва яких починається цими літерами. На кожному уроці вчитель пропонує учням дістати з ящичків кілька предметів і назвати їх.

Скульптурні літери
Учитель об’єднує учнів у групи по 3 особи. Учитель називає літе­ру, а учні повинні зобразити її за допомогою рухів свого тіла. Перема­гає група, яка швидко впоралася із завданням і найкраще зобразила лі­теру.

Пригадай слово
Учитель вибирає літеру алфавіту. Учні по черзі промовляють сло­во, яке починається цією літерою. Якщо учень повторює вже назване слово, то вибуває з гри. Гра триває доти, доки не залишається один учасник. Він — переможець у цій грі — й отримує приз, про який вар­то потурбуватися заздалегідь.

* * *
Інший варіант цієї гри. Учитель тримає літеру, а учні повинні на­звати усі предмети в класі, які починаються цією літерою.

Зникла літера
На дошці закріплені картки з літерами. Ведучий відводить учас­никам 10-12 с, щоб запам’ятати літери. Учні заплющують очі й веду­чий забирає одну літеру. Учасники розплющують очі. Той, хто пер­шим зауважить, яка літера зникла, отримує 1 бал і стає ведучим. Гра триває доти, доки хтось із учасників не набере 5 балів.

Змагання з абеткою
Цю гру доцільно проводити для закріплення алфавіту. Учитель об’єднує клас у 2 команди, які шикуються в шеренги. Учні, які стоять першими, отримують по шматку крейди. На спинах учнів, які стоять останніми, учитель пальцем «малює» літеру алфавіту. Учні у такий же спосіб повинні відтворити літеру на спинах тих, хто стоїть попереду. Учні, які стоять першими, біжать до дошки і пишуть будь-яке слово, що починається цією літерою. Команда, яка першою та без помилок написала слово, отримує 1 бал. Гра триває.

У цій грі учні повинні вишикуватися у певному порядку, не про­мовивши жодного слова. Наприклад, учитель роздає учням картки з літерами алфавіту (не обов’язково усі), а учні повинні вишикуватися в алфавітній послідовності. Інший варіант гри: учитель промовляє сло­во, а учні, які мають відповідні картки, шикуються так, щоб утворити потрібне слово.

Назви слово
Учитель об’єднує клас у групи по 3-4 учні. У довільному поряд­ку па дошці закріплені картки (15-20) зі словами. Учні повинні. Упродовж  2-3 хв розмістити усі слова в алфавітній послідовності. Перемагає група, яка швидше впоралася із завданням і виконала його правильно. Завдання можна ускладнити, запропонувавши учням доповнити список словами, що починаються літерами, яких бракує, щоб список містив усі літери алфавіту.

Гра зі складами
П’ять учнів обирають п’ятискладове слово або отримують його від учителя та виходять за двері. Кожен отримує один склад. Коли во­ни повертаються до класу, то всі одночасно вигукують свої склади. Учні класу відгадують слово. Наприклад: Son der an ge bot, Те le fon num mer, Rei se lei te rin, Те le fon zel le, Se hens wür dig keit. Учень, який першим відгадав слово, отримує бал. Перемагає той, хто набрав більше балів.
Знайди звук
Учитель пропонує учням знайти у підручнику, посібнику, чи у тексті, записаному на дошці, слова з певним звуком чи звукосполу­ченням. Перемагає учень, який знайшов якомога більше слів.

Чи знаєш ти фонетику
Учитель об’єднує учнів у команди. На дошці записані слова. На­приклад: Norden, Süden, Osten, Westen.
Команди вибирають по одному слову. Члени команди повинні записати 15 слів, які містять звуки цього слова. Перемагає команда, яка першою впоралася із завданням і виконала його правильно.

Слова у конвертах
          Учитель об’єднує клас у 2 команди. Кожна команда отримує кі­лька конвертів, на яких написані звуки, і набір карток зі словами. По­трібно розмістити картки у відповідні конверти (слова повинні місти­ти звуки, написані на конвертах). Перемагає команда, яка першою впоралася із завданням і виконала його правильно.


Учні перед уроком виготовляють кілька паперових літачків. По­тім шикуються в ряд, щоб випробувати їх. Різним предметам у класі присвоюють певну кількість балів (наприклад, двері — 5 балів, дош­ка — 10 балів, смітник — 15 балів). Учитель задає учневі запитання. Якщо учень правильно відповідає, то може кинути літачок у запропо­новану ціль і набрати певну кількість балів. Гра може бути команд­ною.

I.    Ведучий називає дієслово і виконує відповідну дію (наприклад: «gehen» — ведучий іде). Учні повинні повторити слово і дію. Інколи ведучий виконує дію, яка не відповідає дієслову. Хто повторив непра­вильний рух, вибуває з гри. Переможець гри стає ведучим.
II.  Учитель готує картки, де записані різні команди.
Наприклад:
Steht auf! Nehmt die Hände herunter! Legt die Bücher weg!
Schließt die Bücher! Hebt eure linken Beine hoch!
Geht ans Fenster! Setzt euch! Singt!
Öffnet die Hefte! Lacht! Weint!
Lauft schnell! Geht langsam aus der Klasse!
Geht an die Tafel! Nehmt eure Kulis!
Nehmt eure Hefte aus den Taschen!
Ведучий зачитує команди. Учасники гри виконують лише ті, які може доповнити слово bitte. Ті, хто виконав дію без bitte або неправи­льно її виконав, вибувають із гри. Переможець гри стає ведучим на­ступної гри.
III.    Учитель читає текст. Учні підводяться, коли чують слова, які означають назви тварин (види транспорту, шкільні предмети, риси характеру тощо), і плескають у долоні, коли чують дієслово у мину­лому неозначеному часі (іменник у множині, ступені порівняння при­кметників тощо).

Учні стають у коло. Вчитель каже, що слід робити (Setzt euch! Steht auf! Geht im Kreis! Springt! Lacht! Geht langsam! Watscht!) і жес­тами показує дію. Він може показати дії, які не відповідають сказано­му. Учні уважно стежать за тим, що каже вчитель і виконують те, що чують. Хто помилиться, вибуває з гри.

Учні стають у коло. Учитель кидає м’яч одному учневі, називаю­чи іменник. Учень називає прикметник, що утворює із цим іменником словосполучення і, називаючи інший іменник, кидає м’яч наступному гравцеві.
Наприклад: das Wetter warm; das Wasser — blau; die Person — wichtig; der Stuhl — kaputt; das Mädchen — nett...
Прикметники повторювати не можна. Якщо учень не може дібра­ти прикметник, він вибуває з гри. Перемагає той, хто залишиться у грі до її закінчення.

ПСИХОЛОГІЧНІ ІГРИ

   
\Привітаймося!

          Учасники стоять у колі. Кожен учасник по черзі вітається з усіма ці­кавим вітальним жестом, усі інші повторюють цей жест, вітаючись із ним.

Привітаймо сусідів
       
Всі учасники стоять у колі. Тренер пропонує вчителям повернутися ліворуч та праворуч, привітати сусідів та побажати їм успіхів.

Реінкарнація душ
Є теорія, що в «іншому» житті ми можемо перетворитися на одну з істот тваринного чи рослинного світу. Учитель пропонує дітям уявити, у кого вони могли б перетворитися (або ким уже були в «іншому» житті), і вони по черзі представляють пантомімою цих створінь. Усі інші мають здогадатися, кого зображує учасник.
Естафета удачі
Учням пропонується уявити й зобразити якийсь із видів спорту й пе­редати по колу, як естафетну паличку, деякий предмет, що є ознакою цього виду спорту.
Доброго ранку!
Учням пропонується уявити й зобразити, як прокидаються різні тва­рини та рослини. Усі інші намагаються здогадатися, кого зображують.

День народження (мова тіла)
Учасники мають, не застосовуючи звуків та не користуючись буква­ми, показати за допомогою жестів та міміки дату свого народження (чи­сло й місяць) і стати в коло (чи в одну лінію) так, щоб опинитися перед учасником, дата народження якого пізніше. Після того як усі займуть певні місця, кожен по черзі називає дату свого народження. Ця вправа вимагає досить багато часу, але вона є доцільною, якщо за анкетами ви знаєте, що має бути день народження в одного з учнів.

Я люблю
Учитель пропонує кожному пригадати, що він любив робити (яка була його мрія, що любив їсти, як любив одягатися, яким спортом за­йматися, які книжки читати тощо), коли був на рік меншим, і розповісти чи показати за допомогою пантоміми це всім учням.

Відкритий мікрофон
Для виконання цієї вправи учитель може використати: фломастер, ручку або інший предмет у якості уявного мікрофону, який учасники мо­жуть передавати одне одному. Учитель пропонує учням висловитися, дати інтерв'ю для уявної радіостанції або відповісти на одне з таких запитань.
*  Що нового ви дізналися, виконуючи цю вправу (за сьогоднішній день)?
*  Які нові вміння та навички ви сьогодні здобули, вдосконалили?
*  Що 6 ви сказали чи порадили іншим учням, які не були на цьому уроці?
*   Якими думками про цей урок (день, вправу) ви б хотіли поділитися зі слухачами радіо? Що, на вашу думку, було найціннішим на уроці?
*    
Валіза
Учитель кладе на середину кімнати (на підлогу, стілець чи стіл) уявну валізу (це може бути коробка, пакет, сумка та ін.) і просить учнів по черзі відповісти на таке запитання: «Що цінного, важливого я зможу взяти з цього заняття (дня)»?

Чарівний м'яч мудрості
Учитель пропонує учням кидати одне одному «чарівний м’яч мудрості» (це може бути невеликий, легкий м'яч, аркуш паперу, зім'ятий у кульку, тощо). Кожен учень, який зловив м’яча, має розказати щось цікаве, про що він сьогодні дізнався чи чому навчився на уроці. Кидати м’яч можна тільки тим учням, які ще не говорили.

Утворюємо мережу
Усі учні і вчителі стоять у колі. Учитель тримає в руках клубок ниток. Він накручує кінець нитки на палець і кидає клубок одному з учнів, що стоїть навпроти, та пропонує йому висловити свої думки про заняття (вправу, урок загалом) і кинути цей клубок іншому учню (попередньо закрутивши нит­ку на палець і відмотавши її на певну довжину). Важливо не передавати нитку найближчим сусідам, а кидати на протилежний бік кола. У вправі мають взяти участь усі учасники, наприкінці клубок знову потрапляє до вчителя. Таким чином з ниток пле­теться полотно, яке утворює мережу.
Учитель робить підсумок, наголошуючи на то­му, що всі учні відтепер утворюють таку саму мере­жу. Вона має бути міцною, якщо ослабне одна з ни­ток, то це відчують і інші учні. Наша сила — в єд­ності, і, об'єднавши зусилля, ми можемо зробити щось корисне й міцне. Ця вправа буде найефектнішою наприкінці семестру, на підсумковому занятті.

Піщаний годинник
Попередньо на великому аркуші паперу малю­ють піщаний годинник. На початку уроку (окремої вправи, теми, дня) учні мають написати на малень­ких кольорових клейких папірцях про свої очіку­вання і сподівання від діяльності на уроці. Усі ці папірці учні мають наклеїти у верхній частині піща­ного годинника. Після проведення тренінгу (вправи, теми тощо) учні повинні підійти до намальовано­го годинника й переклеїти свій листочок настіль­ки нижче, наскільки справдилися їхні очікування. Чим нижче буде переміщений листочок з очікуванням, тим більше справдилися сподівання учня.

Вони б сказали
Між учнями, які сидять у колі, розподіляються ролі: батьків, директора школи, представників ди­рекції, кореспондента місцевої газети, кореспондента освітянської преси, ведучого ток-шоу тощо. Від свого персонажа учасники по черзі сповіщають про те, що вони побували в якості гостя на уроці, і розповіда­ють, про що дізналися, як вони до цього ставляться.

Що цікавого?
Роздайте учасникам невеликі клейкі папірці різного кольору й запропонуйте їм відповісти на запитання: «Що для вас було сьогодні новим чи цікавим?» Потім наклеїти ці відповіді на дошку чи на великий аркуш паперу, на якому схематично на­мальований малюнок, який символізує якийсь еле­мент уроку (відповідає порі року чи найближчому святу тощо). Ці папірці потім можна зачитати та об'єднати їх у групи.

Прапорці на кораблі
Роздайте учням паперові різнокольорові три­кутнички, й вони прикріплять їх із написаними очікуваннями на намальованій чи реальній стрічці як сигнальні прапорці на кораблях.

Золота рибка
Учні записують свої побажання і прикріплю­ють їх на аркуші з намальованою золотою рибкою, що «виконує» бажання.

Сонечко
Вирізати малюнок усміхненого сонечка й за­пропонувати кожному учню прикріпити до нього як промені папірці зі своїми очікуваннями.

Немає коментарів:

Дописати коментар